آبیاری, آموزش

تفاوت های آبیاری تحت فشار با آبیاری سطحی

قطره چکان ها و کارکرد

تفاوت های آبیاری تحت فشار با آبیاری سطحی

آبیاری تحت فشار کلمه ای است که عموما توسط متخصصین و فارغ التحصیلان عرصه کشاورزی به کار گرفته می شود. کشاورزان و باغداران بیشتر از واژه های آبیاری قطره ای و آبیاری بارانی استفاده می کنند.

آبیاری تحت فشار، موضوع بسیار وسیع و گسترده ای است. دسته بندی انواع آبیاری تحت فشار مانند آبیاری سطحی ساده نیست. یک سیتم آبیاری تحت فشار شبکه ای از لوله ها و اتصالات است، که در آن آب از منبع اصلی تا مزرعه یا باغ در مجاری بسته و تحت نیری فشار(و نه ثقل) جابجا می شود.

تفاوت های آبیاری تحت فشار با آبیاری سطحی

تفاوت های مهم سیستم آبیاری تحت فشار با یک سیستم آبیاری سطحی شامل موارد زیر است:

  • رژیم جریان

در یک سیستم آبیاری سطحی، دبی جریان باید بالا باشد. بنابراین با دبی های پایین امکان انجام آبیاری سطحی نخواهد بود. در حالی که در یک سیستم آبیاری تحت فشار، امکان استفاده از دبی های بسیار کم وجود دارد. این موضوع سبب می گردد تا در سیستم آبیای تحت فشار نیاز به احداث استخر جهت تجمیع آب نباشد. بنابراین با همان آب با دبی اندک که در حال استحصال است، می توان آبیاری انجام داد.

  • جهت جریان

در آبیاری سطحی آب به کمک نیروی ثقل جابجا می شود. لذا جهت جریان از نقاطی با کد ارتفاعی بالا به نقاطی با کد ارتفاعی پایین تر است. در حالیکه در آبیاری تحت فشار محدودیتی در این مورد وجود ندارد. حتی می توان اراضی بالا دست را نیز آبیاری کرد. به بیان دیگر یک سیستم آبیاری تحت فشار مستقل از توپوگرافی زمین قابل طراحی و پیاده سازی است.

  • وسعت قطعه ای که در یک زمان آبیاری می شود

در یک سیستم آبیاری سطحی حجم و دبی زیادی را وارد یک قطعه کوچک از مزرعه می نماییم. در یک سیستم آبیاری تحت فشار می توان دبی کوچکی از آب را در سطح مزرعه توزیع کرد. لذا همزمان سطح بسیار وسیع تری از مزرعه آبیاری می گردد. با علم به این تفاوت پر واضح است که روش آبیاری سطحی فاصله بین آبیاری های هر قطعه زمین طولانی شود. این فاصله زمانی را دور آبیاری می نامند. قطعا در این فاصله زمانی گیاه از تنش خشکی صدمه خواهد دید. اما در یک سیستم آبیاری تحت فشار، مساحت بسیار وسیعی از مزرعه همزمان آبیاری می شود. بنابراین دور آبیاری کوتاه خواهد شد و گیاه دچار خشکی نخواهد شد.

  • تامین انرژی

اساسی ترین تفاوت بین یک سیستم آبیاری سطحی و یک سیستم آبیاری تحت فشار، مساله انرژی مورد نیاز است. در آبیاری سطحی نیازی به انرژی خارجی نیست و جریان در کانال ها، جوی ها و فاروها توسط نیروی ثقل تامین می شود. در یک سیستم آبیاری تحت فشار، برای جابجایی آب و غلبه بر اصطکاک در جدار لوله و سایر تجهیزات به اعمال نیروی خارجی نیاز می باشد. این نیروی معمولا توسط پمپ تامین می شود و مصرف انرژی الکتریکی یا فسیلی اجتناب ناپذیر است. لازم به ذکر است که اگر منبع تامین آب در رقوم ارتفاعی بالاتر باشد. و محل مصرف گیاه در سطح مزرعه در کد های ارتفاعی پایین تر باشد. به طوری که فشار جریان در مسیر افزایش یافته و لذا نیازی به اعمال میروی خارجی برای تامین فشار نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *