آبیاری, آموزش

تزریق کود و اسید شویی به کمک ونتوری

تزریق کود و اسید شویی

تزریق کود و اسید شویی به کمک ونتوری

یک سیستم آبیاری قطره ای همواره به اسید شویی مرتب و دوره ای احتیاج دارد چرا که درغیر این صورت مجموعه سیستم دچار مشکل میشود.

مانند قطره چکان ها و لوله های فرعی که در اثر انباشت مواد آلی و معدنی دچار انسداد خواهد شد. موضوع مهم دیگر که از نقاط قوت یک سیستم آبیاری محسوب میشود، تزریق کود به کمک ونتوری میباشد.

مواد شیمیایی متنوعی را می توان بصورت محلول درآب به مزرعه رساند:

  • اسید و سایر مواد شیمیایی با PH کمتر از 7 برای کنترل اسیدیته آب، خاک و باکتری های مضر
  • اسید برای شستشوی لترال ها و قطره چکان ها و رفع گرفتگی آنها
  • علف کش ها (herbicides) جهت کنترل و از بین بردن علف های هرز
  • آفت کش ها و یا قارچ کش ها برای کنترل آفات و بیماری ها
  • توزیع یکنواخت عناصر کمکی و ریز مغذی ها در سطح مزرعه ضمن صرفه جویی در میزان این عناصر

ونتوری تزریق کود و اسید شویی را میتوان به کمک دو وسیله به منظور تزریق کود و اسید شویی نصب کرد. در ادامه به معرفی و تشریح نقاط ضعف و قوت هر کدام خواهیم پرداخت:

الف) تانک کود

ب) ونتوری

الف) تانک کود در تزریق کود و اسید شویی :

یک محفظه فلزی که دارای وردی و خروجی جریان به این وسیله است. الزاما باید قبل و بعد از یک شیر کنترل فشار روی خط اصلی باشد.

ترجیحا قبل از فیلترهای میکرونی نصب گردد. کودپاشی با این وسیله زمانی امکان پذیراست که غلظت دقیق و یکنواخت کود بین ابتدا و انتهای کار سیستم مد نظر نباشد. چراکه غلظت محلول درابتدای  حداکثر ودرانتها به  صفر میل خواهد کرد.

این وسیله در صورتی که در هر مرحله ازکار سیستم آبیاری قطره ای صرفا یک قطعه را آبیاری کنیم، می تواند کارآمد باشد، درغیر اینصورت امکان کالیبره کردن آن وجود نخواهد داشت.

بدنه فلزی تانک کودرا به عنوان نقطه ضعفی در تزریق اسید به علت امکان خوردگی و اکسیداسیون مخزن و متعلقات آن باید مد نظر قرارداد.

مزیت این مخزن دارد این است که به علت ورود مداوم آب از نقطه تحتانی آن و خروج از نقطه فوقانی، نوعی جریان متلاطم گردابه ای در این تانک شکل می گیرد که امکان حل شدن تدریجی کود های جامد را فراهم می آورد

ب) ونتوری در تزریق کود و اسید شویی:

ونتوری ها براساس قانون مومنتم کار می کنند و با مکانزیم مشابه تانک کود روی شبکه سیستم آبیاری قطره ای نصب می شوند.

در سایز های 4/3 ، 1 و 2/1 1 اینچ تولید می شوند و بهره برداری از آنها بیشترین سهولت را دارد. در واقع افزایش سرعت آب در قسمت تنگ شدگی همراه با کاهش فشار، ایجاد مکش می کند.

فشار زیر فشار اتمسفر در آن نقطه، سیال را (کود یا اسید و …) که در معرض فشار اتمسفر است به داخل لوله ونتوری کشیده و جریانی پیوسته شکل میدهد.

دبی تزریق کود را می توان به کمک شیر روی لوله مکش کنترل کرد. نقطه قوت این قطعه نسبت به تانک کود شامل دو قسم است.

اول اینکه با توجه به پلیمری بودن تمام قطعات و متعلقات ونتوری در تزریق کود و اسید شویی، خوردگی و اکسیداسیون دراسید شویی بروز نخواهد کرد.

دوم با توجه به اینکه صرفا مکش و تزریق کود و اسید شویی و سایر عناصر به شبکه انجام می شود، غلظت محلول ثابت خواهد بود لذا مانند تانک کود به آبیاری یک واحد زراعی در هر مرحله از کار سیستم آبیاری قطره ای محدود نخواهیم بود.

گروه فنی مهندسی آوش واقع در استان خراسان رضوی شهر مقدس مشهد، آماده ی ارائه خدمات فنی و مهندسی در زمینه سیستم های آبیاری هوشمند، قطره ای و تحت فشار به کشاورزان و مهندسین محترم می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *